Posledné týždne zaznamenali pomerne veľké rozhorčenie týkajúce sa zneužitia osobných údajov zhromaždených na Facebooku spoločnosťou Cambridge Analytica (CA). Vyskytli sa aj závažné chyby v komunikácii. Komentár od Tima Berghoffa

 

Znova a znova, moja stena v službe Twitter a môj informačný kanál na Facebooku boli zaplavené značkou hashtag "#deletefacebook". Aby som bol úprimný, nedokážem pochopiť, prečo sú ľudia tak rozrušení. Samozrejme to, čo sa stalo, je neprijateľné a hodné odsúdenia - o tom nemožno pochybovať. Keď spoločnosť, akou je Cambridge Analytica, opäť využíva údaje, ktoré boli zhromaždené "na výskumné účely" pre tieňové aktivity, ako napríklad ovplyvňovanie volieb v USA, je to určite problém. Môžete tiež začať vášnivé argumenty o tom, aký veľký je vplyv týchto údajov, pokiaľ ide o vplyv na voľby alebo referendum o Brexit. Myslím tým to, že nie je to, ako by niekto sedel v kancelárii a niekde stlačil tlačidlo "hlasovať za Trumpa" alebo "hlasovať za nikoho" a náhle jednotliví voliči (alebo skupiny voličov) urobia okamžitú politickú otočku o 180 stupňov. Voliči ako celok sú - myslím - dostatočne dospelí, aby sa nedali nechať tlačiť na podporu niečoho, čo úplne odporuje ich súboru politických ideálov.

V miestnosti je však jeden veľký slon: používatelia sociálnych sietí by si mali byť vedomí toho, že ich údaje sa zdieľajú s ostatnými - aj keď to nemusí byť jasné priamo z brány. Koniec koncov existuje dôvod, prečo advokáti ochrany osobných údajov pripomínajú, že ľudia nedodržiavajú svoje osobné údaje príliš ochotne a prečo pravidelne kritizujú spoločnosti, ako je spoločnosť Facebook, za svoje súkromie. To je tiež dôvod, prečo sa v týchto dňoch častejšie vyskytuje starodávne príslovie "Ak za to neplatíte, nie ste zákazníkom, ste produktom".

Nesprávne smerovanie prstov

Môže to znieť ako obeť obviňovania, ale nie je to tak jednoduché. Ľudia zverujú niekedy hlboko osobné informácie svojej sociálnej sieti. Zdá sa však, že na rozdiel od spoločnosti Cambridge Analytica spoločnosť Facebook ako spoločnosť ešte nerozumie tomu, koľko právomoci a teda zodpovednosti má voči svojim používateľom.

Skutočnosť, že sociálne siete zohrávajú čoraz väčšiu úlohu pri formovaní názorov ľudí, vyvoláva niektoré dôležité otázky. Pojmy ako "filtračná bublina" a "ozvučnica" sa stávajú dôležitými faktormi v každodennom politickom živote. Rastúca prevaha falošných správ a ich využitie pri ovplyvňovaní politiky prináša politikom aj sociológom veľa na zamyslenie.

Komunikačné otázky

Na rozdiel od niektorých správ neexistovala taká vec, ako je "hack na Facebooku" alebo "únik údajov", keďže spoločnosť CA nijako nevnikla do žiadneho zo systémov spoločnosti Facebook, ani sa neobjavili žiadne bezpečnostné opatrenia. V skutočnosti je to ešte horšie: údaje sa zhromažďovali na účely, ktoré boli výslovne povolené spoločnosťou Facebook. Pokiaľ ide o Facebook, môžete dokonca ísť až tak ďaleko, ako hovoríte, že všetko funguje tak, ako bolo plánované. To sa môže uskutočniť vo forme kvízu, hry alebo prieskumu. V tomto procese boli zozbierané niektoré údaje, ktoré mali zostať utajené: údaje o priateľoch tých, ktorí vykonali prieskum alebo hru, rovnako ako o tých, ktorí zdieľajú údaje s aplikáciou "thisismydigitallife". Tá vytvorí osobnostné profily. Zozbierané údaje sa však po použití nevymazali, namiesto toho sa predali a opätovne umiestnili. Podľa Facebooku to predstavuje porušenie pokynov pre vývojárov aplikácií. Žiadosť od spoločnosti Facebook na vymazanie údajov bola nezodpovedalná týždne. Čo sa presne stalo s údajmi, nie je známe, ale ak sa má veriť tvrdeniam a reklamy od CA, tak to nemôže byť dobré.

Veľký počet používateľov bol celkom nešťastný so spôsobom, akým tento prípad riešil Facebook. Niekoľko dní prešlo bez akéhokoľvek slova od svojho generálneho riaditeľa Mark Zuckerberg. Toto oneskorenie mohlo prispieť k tomu, že nálada sa zmenila na kyslosť a ľudia začali bojovať o bojkot platformy. Niektorí komentátori vyjadrili znepokojenie nad tým, že sa spoločnosť Facebook pokúsi "usmievať" na problém, potlačiť ho alebo len sedieť.   

Táto politika vyhrala len u málo tých, ktorých dôvera v platformu už bola otrasená. Keď Zuckerberg napokon urobil vyhlásenie, vyjadril súcit s tými, ktorí boli rozrušený a zdôraznil, že to, čo sa stalo, bolo veľké porušenie dôvery pre všetkých zúčastnených. Sľúbil, že spoločnosť Facebook bude lepšie a oznámila súbor opatrení, ktoré sa majú implementovať v krátkom čase. Medzi tieto opatrenia patrí, že prístup vývojárov aplikácií k určitým údajom by sa mal obmedziť na časový rámec. Povolenie na prístup k akýmkoľvek informáciám, ku ktorým nebolo prístupné dlhšie ako tri mesiace, by bolo automaticky zrušené. Navyše, sprístupnenie údajov pre vývojárov aplikácií bude prísnejšie obmedzené. Akákoľvek spolupráca s firmou Cambridge Analytica už bola ukončená.

Používanie údajov mierne

Napriek tomu mnohí používatelia vyjadrujú svoj úmysel obrátiť sa chrbtom k Facebooku, prinajmenšom ak veríte bleskovým správam v posledných dňoch. Podobné reakcie boli v minulosti, kedykoľvek spoločnosť Facebook zmenila podmienky používania.
Ak nechcete ukončiť službu Facebook nadobro, alebo ak to z nejakého dôvodu nemôžete urobiť, potom je vhodný čas na preskúmanie niektorých nastavení zabezpečenia a ochrany osobných údajov vo vašom profile. Existuje niekoľko miest, kde môžete zabrániť ľahkému prístupu osobných údajov. V prvom rade skontrolujte predvolené nastavenie viditeľnosti vášho príspevku. V závislosti od vašich nastavení môžu byť vaše príspevky viditeľné pre skupinu, ktorá je podstatne väčšia, než sa očakávalo, vrátane ľudí, s ktorými nechcete vidieť príspevky. Ak máte pochybnosti, môže byť lepšie ignorovať akékoľvek pokusy Facebooku, aby vás posunul do "vyplnenia vášho profilu". Posledné príspevky je možné upraviť alebo odstrániť, ak je to potrebné, rovnako ako akékoľvek "Páči sa", na ktoré ste klikli. 

Spätná väzba je vždy 20/20

Zdá sa, že administratíva spoločnosti Facebook začína chápať rozsah a vplyv udalosti. Zuckerberg sám hovorí o "diere", z ktorej samusí spoločnosť vykopať. Príklad je vhodný, keďže v priebehu niekoľkých dní a týždňov hodnota spoločnosti na akciovom trhu klesla cez 100 miliárd dolárov. Je tiež sebakritický a priznáva, že v minulosti spoločnosť Facebook nevenovala toľko rozmýšľania a pozornosti prípadnému zneužitiu údajov, ako by bolo vhodné. Náprava nebude rýchla ani jednoduchá. Generálny riaditeľ spoločnosti Facebook odhaduje, že správne zaistenie používateľských údajov pravdepodobne bude trvať niekoľko rokov.

Hra o súkromných údajoch

Hry, ktoré môžete nájsť po celom Facebooku, by ste mali tiež brať ako zrnko soli. Často sa používajú aj hry ako "Aké zviera by ste boli?" Alebo "Kto je vaša celebrita?" A zároveň používať tlačidlo "prihlásiť sa pomocou Facebooku" a získať niektoré údaje. Tieto údaje môžu zahŕňať (okrem iného) vaše meno, verejné príspevky, profilové obrázky, verejné príspevky, e-mailovú adresu alebo zoznam priateľov. Kontrola nastavení aplikácie bude v takýchto prípadoch rozhodne stáť za to. Ďalším trendom, ktorý trvá najmenej 15 rokov, je zhromažďovanie údajov vysielaním údajne zábavných kvízov, ktoré vyžadujú niektoré detaily, ktoré sa často používajú na bezpečnostné otázky; tieto môžu byť použité na získanie prístupu k účtu, ak ste sa náhodou zamkli alebo zabudli svoje heslo. Takže buďte opatrní vždy, keď odpoveď zahŕňa aj meno matky za slobodna, vaše prvé auto, meno vášho domáceho maznáčika, ulicu, v ktorej ste vyrastali alebo iné podobné veci. Napriek tomu, že sa to niektorím môže zdať prosté: nie všetky informácie, ktoré je možné poskytnúť, by sa mali poskytovať na všetkých internetových stránkach sociálnych médií.